عضویت در کانال تلگرام
 امروز يكشنبه 07 خرداد 1396

«ویلایی‌ها»؛ روایتی بدیع از جنگ

ویلایی‌ها، قصه تقابل و عدم تقابل زنان با جنگ است و جنگ را از زوایه زنانه روایت می‌كند. روایتی كه البته می‌توانست عاشقانه‌ای باشد كه تأثیر عمیق‌تری را بر روی مخاطب بگذارد.

زمان ارسال خبر 1395/11/15 ، ساعت 10:53
کد خبر : 3285

به گزارش مجمل ، چند سالی است كه كارگردانان فیلم اولی سینمای ایران مخاطبان جشنواره فیلم فجر را شگفت زده می‌كنند و «ویلایی‌ها» از این دسته از فیلم‌هاست كه به عنوان اولین اثر منیر قیدی در مقام كارگردان، سومین روز جشنواره در برج میلاد را پرشورتر كرد.

 
بعد از گذشت نزدیك به چهار دهه تولید فیلم‌های سینمایی در حوزه دفاع مقدس و پرداختن سینماگران به ابعاد و زوایای مختلف این موضوع، خیلی دشوار است تا فیلمی بسازیم درباره روزهای این جنگ تحمیلی كه داستان آن، تازه، بكر و كمتر روایت شده باشد و منیر قیدی توانست در میان انبوه داستان‌ها و روایت‌های جنگ، فیلمی را بسازد كه در سینما به آن پرداخته نشده بود.
 
داستان واقعیت دارد و میانه سال‌های جنگ، مجتمع مسكونی راه‌آهن اندیمشك كه در اوایل دهه پنجاه، توسط شركتی فرانسوی با هدف گسترش راه‌آهن جنوب ساخته شده بود، به محل سكونت خانواده‌های فرماندهان جنگ تبدیل شد. «ویلایی‌ها» قصه زنانی است كه اگر نتوانستند هم‌دوش مردان‌شان بجنگند، اما در كنار آنها، هم كارهای پشتیبانی رزمندگان را انجام دادند و هم بزرگ‌ترین پشتیبان روحی شوهرانی بودند كه روزهای تلخ و خشن جنگ نابرابر را تجربه می‌كردند.
 
اگر این فیلم براساس واقعیت نبود، خلق این موقعیت توسط یك نویسنده را می‌شد شاهكار ادبی دانست؛ عده‌ای درحال جنگیدن هستند و همسران و فرزندان آنها به جای اینكه در شهرهای امن زندگی كنند، در نزدیك‌ترین موقعیت به بحران جنگ می‌آیند و زیر خمپاره و بمباران هوایی، كمك‌یار رزمندگان می‌شوند.
 
ویلایی‌ها، قصه تقابل و عدم تقابل زنان با جنگ است و جنگ را از زوایه زنانه روایت می‌كند. روایتی كه البته می‌توانست عاشقانه‌ای باشد كه تأثیر عمیق‌تری را بر روی مخاطب بگذارد. اساسا مشكل این فیلمِ خوب، بلاتكلیفی روایتگر در زاویه دید اوست. موقعیتی كه روایت می‌شود، شبیه خیلی از فیلم‌های مطرح جهان است كه در آنها به ارتباط عمیق آدم‌ها در بحبوحه جنگ پرداخته‌اند. در این فیلم‌ها زوایه روایتگر بر روی ارتباط تمركز دارد و بر همین اساس توانسته‌اند به شدت تأثیرگذار باشند.
منیر قیدی، در مقام نویسنده و كارگردان تا حدودی به این موضوع پرداخته اما در ویلایی‌ها كمتر عمق ارتباط آدم‌های فیلم نشان داده می‌شود. اوج شادمانی همسر یك فرمانده جنگ برای دیدن همسرش، رژ لب زدن و لباس قشنگ پوشیدن است. نه دیالوگ اثرگذاری شنیده می‌شود و نه خبری از نشانه‌ها یا وسیله‌هایی است كه مخاطب را به عمق یك رابطه عاشقانه ببرد.
 
یاد لحظه‌هایی از عاشقانه‌هایی می‌افتم كه ابراهیم حاتمی‌كیا به زیبایی در فیلم‌هایش خلق كرد و می‌تواند سرلوحه‌ای برای سینماگران ما باشد كه بدون رژ لب می‌توان ارتباط عمیق یك زن و شوهر عاشق را به زیبایی به تصویر كشید.
 
از نگاهی دیگر شاید كارگردان ویلایی‌ها به عمد، یك قهرمان برای این فیلم در نظر نگرفته چرا كه همه آن زنان را قهرمانان جنگ می‌داند اما یك روایت سینمایی نیاز به یك قهرمان دارد تا همه بار داستان را به دوش بكشد. در این فیلم هر 10 دقیقه شاهد یك قهرمان هستیم و همذات پنداری مخاطب را دچار اخلال می‌كند. مخاطب باید به یك قهرمان نزدیك شود، دوستش داشته باشد و با داستانی كه او روایت می‌كند همراه شود. تعدد قهرمانان ویلایی‌ها، همراهی مخاطب با این روایت را كند و مشكل می‌كند. شاید برای همین است كه صحنه اعلام شهادت همسر یكی از شخصیت‌های فرعی فیلم بسیار جذاب‌تر و تأثیرگذارتر از لحظه شهادت آقای خیری به همسرش در انتهای فیلم شده است.
 
البته صحنه‌های خوبی مانند صحنه بمباران شهرك مسكونی و فرار زنان و كودكان به پناه‌گاه، اتفاق جدیدی در سینمای ایران به حساب می‌آید كه هم خلاقانه است و هم كمتر دیده شده و هم بسیار تأثیرگذار است كه فیلم ویلایی‌ها را به یكی از فیلم‌ها خوب سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر تبدیل می‌كند.

منبع: تسنيم

نظرات
آخرین اخبار
. خروج 20 میلیون ایرانی از چرخه فرزند‌آوری
. ابتذال فرهنگی در خانه‌های میراث فرهنگی!
. كمیته جاده صاف‌كنی اكران بدون مجوزها!
. خنده، طعمه‌ای برای مخاطب انتخابی برای پول
. فریب زنان با عكس‌های فتوشاپی
. سینما در مقابل حمایت انتخاباتی، رانت می‌خواهد
. ساعت 10 و 11 بیشترین زمان تخلفات رانندگی
. تمهیدات ترافیكی پلیس در روز انتخابات
. فیلم دزدان دریایی كارائیب ۵ دزدیده شد
. فوت چهار نفر در آتش‌سوزی مینی‌بوس در تهران
. ولنگاری فرهنگی در تبلیغات انتخابات شوراها
. مظلوم‌نمایی و دروغ تا كجا؟!
. زندگی مستمندان بازیچه دولتمردان
. هزینه‌های پاكسازی شهر را نامزدها بپردازند
. قتل دوست صمیمی به خاطر هندزفری
. گروگانگیری سرباز محافظ برای فرار
. ناجا به هیچ جریان و گروه سیاسی وابسته نیست
. مرزبان مزار ندارد +عكس
. شهرام شكوهی به زودی باز می‌گردد
. «شوك» به «عفت» جامعه توسط پلاس‌های اینترنتی
. نگاهی به ماجرای نیمروز در اكران نوروزی
. اولین اقرار عاملان شهادت 2 مأمور پلیس
. تازه‌ترین واكنش آسوشیتدپرس به انیمیشن نبرد خلیج‌فارس‌2
. فیلمبرداری «پایتخت۵» ۲۵ فروردین آغاز می‌شود
. عبور«ماجرای نیمروز» از مرز دو میلیارد فروش
. روایت مستندساز عراقی از آوینی و روایت فتح!
. دید و بازدیدهای عید با یك‌سوم قدرت خرید!
. «داستان درب های بندر شهید رجایی»
. كلاهبرداری كارگزار تایلند از مسافران ایرانی
. مصدومیت حدود 12 هزار مسافر در حوادث ترافیكی نوروزی
. چراغ سبز به «عصبانی نیستم»
. دورهمی حماسه، ملودرام و طنز در نوروز سینمایی
. خط 6 مترو به زودی به بهره برداری می رسد
. حاشیه‌های كلاه قرمزی امسال هم ادامه دارد
. مظلومی هم ساز بازگشت را كوك كرد
. ترقه‌ها با 7 كشته به صدا درآمد!
. تغییر شیوه نسخه‌پیچی پزشكان
. پرستویی برای سازمان اوج خواند
. میرباقری: سیما در بهترین شرایط مخاطب است
. پایان سرقت‌های مسلحانه 2 گانگستر
. محسن چاوشی یك محكوم به اعدام را نجات داد
. عروسك گردان جدید «كلاه قرمزی» معرفی شد
. احمد عزیزی بار دیگر زیر تیغ جراحی
. سریال بسازیم و بیننده را فراری دهیم!
. قاتل معلم سراوانی دستگیر شد
. «ربات‌ها» در هتل‌های ایران + تصاویر
. جاه‌طلبی‌تان آرزوی ما است آقای فرهادی
. بازی تركیه با مهره «جم تی وی» علیه ایران
. اسكار سیاسی ترامپ
. با برگزاری نمایشگاه‌های اصناف در زیر چادرهای نمایشگاهی موافق نیستم
برترین ها
نقل مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
©2016 Mojmalnews News. All Rights Reserved